خانه / مطالب پزشکی / سونوگرافی کبد و کیسه صفرا

سونوگرافی کبد و کیسه صفرا

سونوگرافی کبد و کیسه صفرا :

کبد یکی از بزرگترین و مهم ترین ارگانهای بدن است. کبد از پروتئین ها و کلسیم های موجود در غذا  در دستگاه گوارش استفاده می کند و کمک میکند غذای خورده شده به انرژی تبدیل شود و به کمک طحال مانند یک فیلتر عمل میکند که زباله های مضر را فیلتر و دفع میکند. ازاین سونوگرافی برای تشخیص ساختارهای کیستی کبد مثل کیست های خوش خیم، آبسه های کبدی، گشادی مجاری هپاتیک و همچنین تومورهای توپر کبدی (تومور اولیه یا متاستاتیک) استفاده می شود. سونوگرافی کبد ممکن است در حین جراحی و با استفاده از پروب استریل نیزانجام شود که امکان تعیین صحیح موضع تومورها یا آبسه های ریز و غیر قابل لمس کبدی را می دهد.

کیسه صفرا در قسمت زیرین و مجاور کبد قرار گرفته است و محتوای آن صفراوی می باشد که از کبد ترشح شده و در کیسه صفرا جمع آوری می شود و در نهایت به داخل روده ترشح می شود .معمولا وقتی غذا میل می نمایید به ویژه هنگام مصرف غذاهای چرب ، در کیسه صفرا  قسمت مهمی از هضم چربی را بر عهده دارد هنگامی که غذا از معده وارد روده می شود به ویژه در زمانی که غذای چرب استفاده می شود .معمولا صفرا از طریق مجرای خارج کبدی CBD بر روی غذای چرب ریخته می شود و به این ترتیب پروسه هضم غذا شروع می شود.

سونوگرافی کیسه صفرا و مجاری صفراوی به مشاهده و معاینه احشا از نظر سنگ های صفراوی، پولیپ یا گشادی ثانویه به تنگی های انسدادی یا تومورها کمک میکند.   وجود سنگ داخل کیسه صفرا می تواند منجر به انسداد مجاری داخل و خارج کبدی و در نهایت التهاب کیسه صفرا شده و منجر به علائم حاد در بیماری شود که به همراه درد شکم ، تهوع و استفراغ ، تب و لزر و زردی در چهره بیمار ایجاد شود .

وجود سنگ صفرا داخل کیسه صفرا حتما نیاز به درمان و جراحی ندارد بدین معنا که هنگام مشاهده سنگ داخل کیسه صفرا حتما نباید کیسه صفرا برداشته شود و نیاز به جراحی دارد .زمانی کیسه صفرا توسط جراحی و یا لاپاراسکوپی برداشته می شود که سنگ داخل کیسه وارد مجرای صفراوی ، خارج کبدی و یا همان CBD شود و منجر به انسداد مجرا شود . در این صورت منجر به یک سری علائم از جمله درد شکم ، تهوع و استفراغ ، تب و لزر و زردی در چهره بیمار در بیمار شود . در نتیجه کیسه صفرا ملتهب می شود و باعث افزایش ضخامت جداری می شود و همچنین تغییراتی در بیمار ایجاد می شود که در سونوگرافی کیسه صفرا قابل مشاهده می باشد . در این موارد بیمار به درمان و جراحی نیاز دارد . زنانی که باردار می باشند ، افرادی که سابقه خانوادگی این بیماری را دارند .کسانی  که در زمان کوتاهی وزن زیادی از دست می دهند .بانوانی که از قرص های ضد بارداری استفاده می کنند .خانم هایی که به علتی تحت درمان با دارو های استروژن قرار دارند، افرادی که رژیم غذایی چرب دارند و افرادی که به دیابت مبتلا هستند، بیشتر در معرض این بیماری قرار دارند.

درباره‌ی superuser