خانه / مطالب پزشکی / انواع رادیوگرافی دندانپزشکی

انواع رادیوگرافی دندانپزشکی

انواع رادیوگرافی دندانپزشکی:

یکی از روش های سریع و دقیق تشخیص آبسه دندان، پوسیدگی دندان، نقایص فک و دندان و انواع ناهنجاری ها وآسیب های دیگراستفادهازدستگاهها ودوربینهای رادیوگرافیمیباشد. دستگاه های رادیوگرافی در حیطه دندانپزشکی انواع مختلفی دارند و بطور کلی رادیوگرافی ها به دو دسته اصلی داخل دهانی و خارج دهانی تقسیم می شوند. در رادیوگرافی داخل دهانی، نوار اشعه X درون دهان قرار دارد و در رادیوگرافی خارج دهانی، نوار اشعه ایکس در خارج از دهان قرار دارد.

رادیوگرافی داخل دهانی

رادیوگرافی های داخل دهانی رایج ترین نوع هستند و سطح بالایی ازجزئیات را نمایش میدهند.

کاربردها:

– تشخیص پوسیدگی
– مشاهده ریشه دندان
– بررسی سلامت قسمت استخوانی اطراف دندان
– مشاهده وضعیت دندان در حال رشد

انواع مختلف رادیوگرافی های داخل دهانی، جهات متفاوتی از دندان را نشان می دهند:

۱– رادیوگرافی بایت وینگ (Bitewing) نشان دهنده سمت راست دندان

این رادیوگرافی کرون دندان های عقب را نشان می دهد. دندانپزشک ها از هر طرف صورت، یک یا دو رادیوگرافی بایت وینگ می گیرند. هر رادیوگرافی دندان های مولر (دندان های عقب) و دندان های دوپایه (دندان هایی که در مقابل مولر ها قرار دارند) در بالا و پائین و در واقع جزئیات دندان های بالا و پائین یک سمت دندان را نشان می دهد. این رادیوگرافی به این دلیل بایت وینگ نامیده شده است که فرد در هنگام گرفتن رادیوگرافی، وسیله بال مانندی را گاز می گیرد که نوار اشعه X را در طول روند رادیوگرافی در جای خود ثابت نگاه می دارد. این رادیوگرافی ها به دندانپزشکان کمک می کنند که پوسیدگی بین دندان های عقب و تغییر ضخامت استخوان ها به علت بیماری های لثه را تشخیص دهند. همچنین رادیوگرافی بایت وینگ می تواند برای تعیین میزان مناسب تاج (کلاهک پوشاننده دندان) و یا ترمیم های دیگر به عنوان مثال بریج ها کمک کند. همچنین می تواند هر گونه سایش و یا فروپاشی در پرکردگیدندانرانمایش دهد.

 ۲-رادیوگرافی پری اپیکال (Periapical) نشان دهنده سمت چپ دندان

تنها یک یا دو دندان را در آن واحد نشان می دهد. رادیوگرافی پری اپیکال شبیه به رادیوگرافی بایت وینگ است، با این تفاوت که این رادیوگرافی ارتفاع کامل هر دندان از تاج تا ریشه و قسمتی پایه ای که به فک متصل می شود را نشان می دهد.

بسته به شرایط سلامت دهانی و مشکلات دندانی که در گذشته داشته اید دندانپزشک ممکن است برای فرد یک بررسی کامل رادیوگرافی و یا FMX تجویز کند. این روند شامل نمایش هر دندان از تاج تا ریشه و قسمت بنیادی دندان است. این رادیوگرافی تغییرات غیرطبیعی در ریشه ها و استخوان محیطی آنها را نشان می دهد.

                      

۳– رادیوگرافی اکلوزال (Occlusal) نشان دهنده سطح اکلوزال دندانها

این رادیوگرافی از رادیوگرافی های معمول دیگر بزرگتر است و رشد و جایگاه دندان های کودکان را نشان می دهد. هر رادیوگرافی تقریباً تمام طاق فک بالا و یا پائین را نشان می دهد.

رادیوگرافی های خارج دهانی

رادیوگرافی های خارج دهانی به نحوی تهیه می شوند که نوار رادیوگرافی در خارج دهان قرار می گیرد. این دسته از رادیوگرافی ها، علاوه بر نشان دادن دندان ها، اطلاعاتی در رابطه به فک ها و جمجمه ها به دندانپزشک ارائه می دهند که هدف اصلی در این رادیوگرافی فک ها و جمجمه نیز می باشد.

کاربردها:

– تحت نظر داشتن رشد و پیشرفت
– مشاهده وضعیت دندان های تحت فشار
– بررسی رابطه بین دندان ها و فک ها
– بررسی استخوان های صورت
– تشخیص مشکلات احتمالی بین دندان ها و فک ها و مفصل گیجگاهی و یا دیگراستخوانهایصورت

 

عکس رنگی کلیه (IVP) چگونه انجام می‌شود؟

ممکن است برای بیماری کلیه شما یا کودک شما عکس برداری از کلیه مورد نیاز شده باشد. پس بهتر است با دستگاه ادراری و نحوه انجام عسک برداری و همچنین عوارض و آمادگی های مورد نیاز آشنا باشید.

سیستم ادراری

سیسم ادراری شامل دو کلیه، دو حالب، یک مثانه و یک پیش آبراه یا میزراه می‌باشد. عمل کلیه خارج ساختن مواد زائد از خون، نگهداری تعادل مایعات و الکترولیت‌ها و ترشح موادی که بر روی فشارخون و عمل سایر اعضای بدن تأثیر دارند، می‌باشند.

کلیه‌ها به طور طبیعی یک تا دو لیتر ادرار در روز تولید می‌نمایند. حال ممکن است این سیستم دچار مشکلاتی شود که نیازمند انجام آزمایش‌های تشخیصی نظیر عکس رنگی کلیه (IVP) باشد.

عکس رنگی کلیه چیست؟

یک عکس برداری رادیولوژی از کلیه، مجاری ادراری و مثانه است که با تزریق ماده رنگی از طریق رگ انجام می‌شود که این ماده از طریق جریان خون به حرکت درآمده و در کلیه و سیستم ادراری تجمع میابد و این مناطق در عکس کلیه به رنگ سفید دیده می‌شوند.

این آزمون تقریباً به مدت یک ساعت طول می‌کشد هر چند ممکن است به علت سرعت کم ترشح کلیه‌ها در برخی بیماران تا چندین ساعت نیز به طول بیانجامد.

 

علت انجام عکس رنگی کلیه چیست و برای تشخیص چه بیماری هایی انجام میشود؟

به پزشک در تشخیص ناهنجاری سیستم ادراری کمک می‌کند مثل مشاهده سرعت و کفایت سیستم ادراری بیمار در قابلیت دفع ادرار.

این آزمون به منظور کمک به تشخیص علائم بیماری مثل خون در ادرار، درد پهلو، بررسی سنگ و انسداد مفید است. عکس رنگی کلیه، پزشک را قادر می‌سازد تا تومورهای داخل سیستم ادراری و سایر بیماری‌ها مربوط به سیستم ادراری را تشخیص دهد.

عوارض ماده رنگی در عکس برداری کلیه

این عوارض به صورت احساس گرم شدگی، گرگرفتگی و گاهی اوقات به صورت تب می‌باشد، گاهی اوقات حالت تهوع، استفراغ و تورم راه‌های هوایی نیز می گردد. عکس‌العمل‌های شدید و جدی بصورت خیلی نادر نیز دیده شده است. اغلب این علایم در پنج دقیقه اول تزریق دارو مشاهده می‌گردد.

در صورت مشاهده علائم و واکنش‌های شدید سریعاً پزشک را مطلع نمایید

آمادگی‌های لازم بیمار برای انجام آزمون

خالی بودن روده‌ها از گاز و مدفوع جهت مشاهده سیستم ادراری لازم است. به همین سبب به بیمار توصیه می‌شود که از یک تا دو روز قبل از آزمون تحت رژیمی باشند که از تشکیل گاز و نفخ جلوگیری گردد. (غذاهای نفاخ مانند حبوبات، سبزیجات، کلم، پیاز، برخی میوه‌ها، نوشابه‌های گازدار و…)

همچنین بیمار باید شب قبل آزمون غذای سبک میل نماید و بعد از آن از ملین‌هایی که تولید گاز نمی‌نمایند (روغن کرچک) طبق نظر پزشک استفاده شود.

بعد از نیمه شب قبل از آزمایش چیزی میل نکند و صبح روز آزمون ناشتا جهت انجام آزمون مراجعه نماید، هر چند که نوشیدن آب مانعی ندارد.

بیماران باید توجه داشته باشند در صورتیکه حساسیت غذایی یا دارویی دارند و یا مبتلا به بیماری‌های متابولیک یا سیستمیک باشد باید تکنولوژیست را از ابتدا مطلع سازد.

در صورت استفاده از قرص مدفورمین جهت عدم مصرف آن با پزشک خود حتماً مشورت نمایید و فرد تکنولوژیست را از ابتدا مطلع سازید.

 

 

 

سونوگرافی تیرویید

سونو تیروئید بیخطروبدوندرداست،توسطایندستگاهتصاویریازداخل بدن با کمک امواج صوتی ایجاد می شود و انجام آن به وسیله یک مبدل (پروپ) و ژل سونوگرافی کهبررویسطحپوستبهطورمستقیمکشیدهمیشود،صورتمی پذیرد. در طی تصویربرداری اولتراسوند و یا اسکن اولتراسوند که آن را سونوگرافی نیز می نامند، امواج صوتی توسط پروپ و ژل به طور مستقیم به بدن منتقل می شود و اطلاعات انعکاس امواج پس از برخورد به اعضای بدن به شکل یک تصویر ثبت می گردد، این دستگاه از اشعه یونیزه (همان اشعه ایکس) استفاده نمی کند، بنابراین بیمار در معرض تابش قرار نمی گیرد و از این نظر که در زمان واقعی و در حال حاضر، تصویر برداری انفاق می افتد، می تواند جریان خون از طریق رگها ، حرکت اندامهای داخلی و ساختار آنها را بررسی نماید.

سونوگرافی تیروئید چگونه انجام می شود

در زمان سونوگرافی بیمار به راحتی بر روی تخت خوابیده و پزشک با یک پروپ مخصوص سونوگرافی که آغشته به ژل سونوگرافی است بر روی سطح پوست حرکت می کند، در این شرایط امواج صوتی به درون بافت ها انعکاس یافته و پزشک از طریق یک مانیتور می تواند تصویر مربوط به توده سونوگرافی را دریافت نماید، این روش هیچ گونه دردی را به بیمار القا نمی کند و در عین حال به این دلیل که اشعه ای وارد بدن نمی شود عوارض جانبی نیز ایجاد نمی کند، بنابراین خانمهای باردار به راحتی و با خیال آسوده می توانند از این روش تصویربرداری استفاده کنند.

آمادگی لازم برای سونوگرافی تیروئید

برای انجام این کار به آمادگی خاصی نیاز نیست و تنها پوشیدن لباس راحت کافی ست تا دکتر رادیولوژی بتواند آن را انجام دهد، کودکانی که برای سونوگرافیتیروئید آمادهمیشوندبهطورمعمولدچارترسواسترسهستند به این دلیل، توضیح مراحل برای آنها و آوردن یک اسباب بازی، کتاب قصه و یا وسیله ای که بتواند آنها را مشغول نماید کمک کننده است.

با توجه به اینکه سونوگرافی دردی را ایجاد نمی کند می توان با کودکان در این مورد صحبت کرده و اطمینان خاطر بدهید که اتفاقی نخواهد افتاد و در حین عمل سونوگرافی تیروئید با کودکانتان با آرامش مشغول بازی و سرگرمی باشد.

الاستوگرافی تیرویید

یکی از دستگاههای تصویربرداری و سونوگرافی که می تواند به تشخیص دقیقتر و بهتر توده های سرطانی و توده های خوش خیم مناطق مختلف بدن بپردازد الاستوگرافی و یا اسکن الاستو است، ممکن است تا کنون برای شما هم پیش آمده باشد که دکتر و متخصصی که به او مراجعه کرده اید این تست را برایتان تجویز کرده باشد و این سوال برایتان پیش آمده باشد که اسکن الاستو چگونه کار می کند و برای چه مواقعی تجویز می شود، در این تاپیک سعی کردیم تا توضیح مختصر و مفیدی راجع به این اسکن به شما بدهیم، همچنین کاربرد الاستوگرافی تیروئید در تشخیص سرطان و اسکن الاستو در سرطان سینه و کبد بیان شده است، الاستوگرافی روشی نوین و بسیار کاربردی است که در کنار روشهای کم تهاجمی در درمان توده های بدخیم و خوش خیم مناطق مختلف بدن از جمله توده های تیروئید به کار گرفته می شود.

الاستوگرافی تیروئید

ندول های تیروئید توده های شایعی هستند که معمولا در سونوگرافی تیروئید دیده می شوند به همین دلیل تشخیص توده های سرطانی از این ندول ها از اولویتهایی است که متخصص رادیولوژی را درگیر می نماید تا مشخص شود کدام ندول باید بیوپسی شود، وجود چند ویژگی مشکوک در توده های تیروئید می تواند باعث شود که دکتر رادیولوژی سرطان تیروئید را پیش بینی کند، از جمله

  •   هایپواکوژنیسیته بودن (به این معنی که بازتاب بیشتری در تصاویر وجود دارد، توده های سرطانی بافت سفت و جامد دارند و به همین دلیل بازگشت امواج صوتی از دستگاه سونوگرافی بر روی توده کمتر  بوده و این ترتیب سایه بیشتری نمایان می شود ، توده ها تیره تر دیده می شوند)
  •  وجود حاشیه اسپکولیت )piculated margin( (به این معنی که حاشیه نامنظم دارند)
  •   میکروکلسیفیکیشن (دارای لکه های کوچکی از کلسیم) هستند.

 

الاستوگرافی پستان

سونوگرافی الاستوگرافی پستان در واقع یک روش تصویر برداری غیر تهاجمی است که اطلاعاتی در مورد توده های موجود در سینه می دهد، این روش در مقایسه با سونوگرافی معمول اطلاعاتی اضافه بر سازمان در اختیار متخصص رادیولوژی می گذارد، در سونوگرافی معمولی بافت و شکل ظاهری قسمت مورد تست مشخص می شود ولیکن الاستوگرافی می تواند علاوه بر این اطلاعات، همانگونه که گفته شد سنجشی از سختی بافت سینه نیز مطرح نماید و یک مکمل تشخیصی در کنار سونو است، افزایش دقتی که در نتیجه قرارگیری این دو روش تصویربرداری ایجاد می شود باعث می شود تا درصد خطای پزشک در تشخیص توده ها بسیار کم شود.

شاید افرادیکهبهبیماریهایسینهمبتلاهستندمتخصصبرایآنهاتست های الاستوگرافی جهت تشخیص بیشتر راتجویزکندالاستوگرافیعلاوهبرشکل ظاهری و بافت مورد نظر که با سونوگرافیهایمعمولیقابلتشخیصاستمیتواند اطلاعاتی در رابطه با سختی بافت سینه بدهد.می توان گفت معمولا الاستوگرافی به تنهایی انجام نمی شود و می تواند مکملی برای تشخیص بهتر در کنار سونوگرافی باشد.دستگاه الاستوگرافی توزیعی از تغییر شکل نسبی را نشان می دهد.

تصویر های تهیه شده الاستوگرافیپستان بهصورتدستیمیباشد و کاملا به مهارت متخصص مربوطه بستگی دارد به همین دلیل امکان دارد نیاز به تکرار مجدد تست الاستوگرافی پستان باشد .

نتیجه عکس های الاستوگرافی پستان

در واقع نتیجه را می توان بر مبنای نتیجه ضایعه با اکوی کم در تصاویر B -mode بررسی کرد.
زمانی که تغییرات شکل در قسمت های کم دیده می شود به این صورت که بیشتر قسمت های به رنگ سبز دیده می شودوبافتنرمالمیباشدپستانازدرجه۱ قابلیت ارتجاعی می باشد  .

اگر تغییرات به صورت موزاییکی در برخی از نقاط دیده شوند به آن درجه ۲ گفته می شود .

تغییر شکل سینه در قسمت های جانبی است و در مرکز چیزی دیده نمی شود که مرکز به رنگ آبی بوده و اطراف به رنگ سبز تشخیص درجه ۳ خواهد بود .

در مواردی که کل ناحیه رنگ آبی دیده می شود درجه ۴ و درجه ۵ در تمامی نقاط مراکز و نواحی جانبی رنگ آبی دیده می شود .

تشخیص تـوسـط الاسـتـوگـرافـی بـه تـنـهـایی امکان پذیر نمی باشد. الاستوگرافی به عنوان وسیله کمک تـشـخـیـصـی بـرای تکمیل تشخیص در روش متداول لازم است. تفسیر الاستیسیته به عنوان وسیله کمک تشخیصی بسته به شکل ضایعه ممکن است متفاوت باشد.

 

کبد چرب چیست

یکی از اندام های حیاتی بدن کبد است. این عضو با اهمیت و مفید برای سلامت بدن می باشد. تولید چربی توسط کبد و بدن که از حد معینی خارج شده منجر به بیماری کبد چرب می شود. این بیماری که بیشتر در زنان مشاهده شده از شایع ترین مشکلات کبدی می باشد. 

در انواع کبد چرب، تجمع چربی در اثر عدم خروج تجمع تری گلیسیریدی از سلول های کبدی را کبد چرب غیر الکلی می گویند. بروز بیماریهای موثر بر سیستم ایمنی همراه با استرس باعث التهاب سلول هایی اشباع از چربی شده که فاز دوم بیماری کبد به شکل هپاتیت چرب غیرالکلی نمایان می گردد. 

کبد چرب تا مراحل ذکر شده در بالا درمانپذیر است. در برخی از انواع کبد چرب در صورتیکه فرد متوجه نشده یا پیگیر درمان نبوده، کبد وارد مرحله درمان ناپذیر یعنی مرحله سیروز و بدخیمی های کبدی می شود. در مرحله درمان ناپذیر سلول های کبد دیگر تخریب شده و تنها درمان کبد چرب، پیوند کبد است. با وجود تداخل این وضعیت با سلامت ایده آل، مشکلی را نشان نداده و معمولا بیماران هیچ علائمی را متوجه نمی شوند. سالمندان و خانواده های دارای سالمند، از خدمات پرستاری سالمند در منزلمی توانند با دانسته های سبک زندگی و تغذیه درست و اطلاع از بیماری کبدی فرد در جهت بهبود روند زندگی کمک بگیرند.

انواع کبد چرب

انواع کبد چرب را می توان به دسته های زیر تقسیم کرد:

بیماری کبد چرب الکلی (ALD)

درصد زیادی از افراد بخصوص در آمریکا به مصرف بیش از حد الکل یا سوء مصرف آن دچارند اکثر این افراد مبتلا به کبد چرب می شوند. بنابراین نوشیدن مقدار متوسط یا زیاد الکل منجر به بروز کبد چرب است. در صورت مصرف خیلی بالا بیماری کبد چرب حاد رخ خواهد داد.

بیماری کبد چرب غیر الکلی (NAFLD)

چربی اضافه در کبد عامل دیگر ابتلا به بیماری کبد چرب است. شاید این حالت غیر طبیعی به نظر برسد ولی در صورت آسیب و التهاب این بیماری خطرناک بشمار میرود.

استاتو هپاتیت غیرالکلی (NASH) و استاتو هپاتیت الکلی

افرادی که الکل کمی مصرف کرده یا اصلا مصرف نمی کنند به این بیماری که بسیار شبیه بیماری کبد چرب الکلیست دچار می شوند. استاتو هپاتیت غیرالکلی یا NASH می تواند به تخریب دائمی کبد منجر شود.

“ممکن است کبد بزرگ شده و در طول زمان، سلول های کبدی با بافت های اسکار جایگزین شوند. به این حالت سیروز (cirrhosis) گفته می شود.”

کبد چرب حاد بارداری

یکی از انواع کبد چرب در بارداری است،درایندورانچربیمی‌توانددر کبد ذخیره شود. مسلما چربی موجود در کبد برای مادر و نوزادش مضر می باشد که می‌تواند کبد و کلیه‌ ها در مادر و فرزند را از کار انداخته یا عوارضی چون عفونت شدید، خون ریزی داشته باشد. علت ابتلا به کبد چرب برای مادران باردار در این دوران نامشخص یا شاید تأثیر هورمونی است.

 

علائم بیماری کبد چرب

علائم بیماری کبد چرب خاموش و بسیار آهسته است نشانه ها در مراحل ابتدایی بروز نمی کند. بعد سالها یا دهه ها ممکن است با پیشرفت بیماری کبد چرب مشکلاتی چون موارد زیر در فرد مبتلا بروز نماید: 

  • خستگی
  • کاهش وزن و اشتها
  • ضعف
  • تهوع
  • سردرگمی، اختلال در قضاوت، مشکلات در تمرکز
  • درد در مرکز و یا قسمت بالایی سمت راست شک
  • بزرگ شدن کبد
  • تغییر رنگ و تیره شدن یک تکه از پوست که معمولا در گردن و یا در زیر بغل بروز می کند.

خطر ابتلا به کبد چرب 

افزایش ذخیره چربی در کبد خطر ابتلا به کبد چرب را در پی دارد بویژه برای افراد با اضافه وزن بالا، مبتلایان به دیابت نوع ۲ چرا که مقاومت به انسولین در این افراد دیابتی با تجمع چربی در کبد ارتباط مستقیم دارد. پرستار سالمندبا انجام پیگیری های مداوم و غربالگری های مورد نیاز فرد دارای کبد چرب، در جهت کاهش ابتلا به این بیماری تلاش می کند.

افزایش احتمال ابتلا به کبد چرب از طریق عوامل زیر امکانپذیر است:

  • سوء تغذیه
  • بارداری
  • مصرف الکل بیش از حد
  • کلسترول بالا
  • سطح بالای تری گلیسیرید
  • سندرم متابولیک
  • مصرف بیش از حد برخی داروها مانند استامینوفن

۴گرید کبد چرب

کبد چرب غیر الکلی بسیار به بیماری کبد الکلی شبیه است، ولی به واسطه فاکتورهایی غیر از نوشیدن بیش از حد الکل ایجاد می‌شود. ۴ گرید کبد چرب در ذیل توضیح داده می‌شوند.

گرید کبد چرب ۱: کبد چرب ساده (استئاتوسیس)

هپاتیک استئاتوسیس، گرید کبد چرب ۱ است. این همان نقطه‌ای است که چربی‌های مازاد در سلول‌های کبد جمع می‌شوند ولی بی‌ضرر است. معمولا هیچ نشانه‌ای در این زمینه وجود ندارد و ممکن است حتی تا زمانی‌که نتیجه آزمایش غیر عادی خون‌تان را دریافت نکنید متوجه این بیمارینشوید.

گرید کبد چرب ۲: استئاتوهپاتیت غیر الکلی (NASH)

تنها تعداد کمی از افرادی که به کبد چرب ساده مبتلا می‌شوند بیماری‌شان به گرید۲، به نام استئاتو هپاتیت غیر الکلی (NASH)، پیشرفت می‌کند.

NASH یک شکل تهاجمی‌تر از این بیماری است که کبد در آن ملتهب می‌شود. التهاب واکنش درمانگر بدن برای ترمیم آسیب‌ها و زخم‌ها است و در این شرایط، نشانه این است که سلول‌های کبد آسیب دیده‌اند.

فرد مبتلا به NASH ممکن است در بالا سمت راست شکم‌شان احساس درد کنند.

گرید۳ کبد چرب: فیبروز

برخی افرادی که به NASH مبتلا می‌شوند بیماری‌شان به فیبروز پیشرفت خواهد کرد. فیبروزیک التهاب مقاوم در کبد است که به اشاعه بافت اسکار فیبروز اطراف سلول‌های کبد و رگ‌های خونی منتج می‌شود. این بافت فیبروز جایگزین بخشی از بافت سالم کبد می‌شود، ولی هنوز بافت سالم کافی برای تداوم عملکرد معمول کبد وجود دارد.

گرید۴ کبد چرب: سیروز

در این مرحله است که نوارهای بافت اسکار و توده‌های سلولی کبد گسترش می‌یابند. کبد کوچک و پر از توده می‌شود. این مرحله را سیروز می‌گویند.

سیروز پس از سن ۵۰-۶۰ سالگی رخ می‌دهد، پس از سال‌ها التهاب کبد که به مراحل اولیه بیماری مرتبط است.

افراد مبتلا به سیروز کبد که به خاطر NAFLD بوده است، غالبا به دیابت نوع ۲ مبتلا هستند.

آسیب وارد شده به خاطر سیروز دائمی است و قابل برگشت نیست. سیروز به آرامی، طی سالیان طولانی، پیشرفت می‌کند و موجب از کار افتادن کبدتان می‌شود.

فيبر و اسکن ، روشي نو

امروز با استفاده از تکنولوژي پرتاب امواج با فرکانس پايين ( ماوراء صوت) بر داخل کبد مي توان به ميزان سفتي آن پي برد . ميزان کبد نيز با ميزان فيبروز و آسيب پايدار کبد ارتباط مستقيم دارد، اين روش غير تهاجمي است. تقسيم بندي ميزان فيبروز کبدي به صورت نمره اي F0تاF4 تقسيم بندي ميشود و به همين ميزان نيز مي توان از سنجش ميزان سفتي کبد که با کيلو پاسکال (kpa) گزارش ميشود استفاده کرد .روش انجام فیبرواسکن عینا مانند سونوگرافی میباشد و نیاز به ناشتایی نیست.

 

کلینیک دکتر نوری مرودشت همیشه مراقب شما

درباره‌ی superuser

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *