خانه / مطالب پزشکی / رعایت بهداشت فردی بهترین راه پیشگیری از کرونا است

رعایت بهداشت فردی بهترین راه پیشگیری از کرونا است

تهران- ایرنا- استاد ویروس شناس دانشگاه تربیت مدرس با بیان اینکه ویروس کرونا نزدیک همه است، گفت: رعایت بهداشت فردی با شستن دست‌ها و دوری از افراد بیمار، راه بسیار مهم جلوگیری از ابتلا به این بیماری است.

مهرداد روانشاد امروز شنبه در همایشی با عنوان کرونا ویروس افزود: از سال ۲۰۰۵ مطالعه درباره بیمارهایی نظیر کرونا بیشتر شد و خفاش به عنوان حامل این بیماری معرفی شد که دستگاه تنفسی را درگیر می کند. همچنین علائم بالینی در این بیماری آب ریزش از بینی، سرفه، گلو درد، تب خفیف و احساس بیماری در فرد است.

کرونا ویروس چیست؟

استاد ویروس شناسی دانشگاه تربیت مدرس ادامه داد:  تا کنون ۱۱ هزار و ۳۷۴ نفر به این ویروس آلوده شدند که از این تعداد ۲۵۲ نفر نجات یافته و ۲۵۹ نفر نیز فوت کردند.

وی گفت: ۳۱ دسامبر ۲۰۱۹ بیمارستانی در شهر ووهان گزارش داده که افرادی در این شهر دچار ذات الریه با عامل ناشناخته شدند و این تعداد افراد بیمار تا ۳ ژانویه در حال افزایش است. این در حالی است که از ۱۱ تا ۱۲ ژانویه ۲۰۲۰ محققان در تحقیقات خود فهمیدند که در یکی از بازارهای شهر ووهان ۱۱ میلیونی، عامل انتقال ویروس کرونا است.

روانشاد ادامه داد: آنها متوجه شدند که این ویروس علاوه بر انتقال از طریق حیوان به انسان، می تواند از انسان به انسان نیز منتقل شود و در نهایت ۱۳ ژانویه این ویروس کاملا شناخته و از ۱۵ ژانویه نیز در کشورهایی مانند ژاپن، کره جنوبی و سنگاپور شناسایی شد. شیوع این ویروس در ایام تعطیلات سال نو آغاز شد و مسافران سبب انتقال ویروس کرونا به دیگر کشورها بودند.

کرونا چقدر توانایی انتقال دارد؟

عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس گفت: روند انتقال ویروس خیلی سریع است. همچنین دوره نهفتگی این ویروس نیز ۲ تا ۱۴ روز است. یعنی حتی ممکن است، فردی از گیت فرودگاه  وارد کشور شود و به رغم منفی بودن تست های اولیه بر روی او، علائم بیماری در روزهای بعد رویت شود.

وی افزود: خبر خوبی که در این باره وجود دارد این است، فقط افرادی که علائم ویروس در آنها دیده شده، می‌توانند ویروس را به بقیه منتقل کنند. از طرفی کودکان و افراد زیر ۱۶ سال حتی اگر به ویروس نیز منتقل شده باشند،   علائم ویروس را نشان نمی دهند.

راه‌های انتقال ویروس

عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس افزود: اصلی ترین راه انتقال ویروس، تماس مستقیم شامل بوسیدن، بغل کردن، غذا خوری مشترک، دست دادن و رعایت نکردن فاصله یک متر با فرد آلوده است.

علامت بالینی ویروس کرونا چیست؟

روانشاد گفت:‌ ویروس کرونا تفاوت هایی با ویروس آنفلوانزا دارد. تب بالای ۳۸ درجه سانتیگراد، سرفه، کوتاه شدن تنفس، عوارض گوارشی، ‌اسهال و استفراغ، درد قفسه سینه و از بین رفتن عملکرد کلیه ها از جمله علایم آلودگی به ویروس کرونا است. همچنین باید در نظر داشت وقتی فردی سرفه می کند و در قفسه سینه خود احساس درد دارد، نشانه این است که او دچار برونشیت و یا  درد در قفسه سینه نشده و احتمال ابتلا به کرونا در او زیاد است.

وی درباره افرادی که بیشتر در خطر آلودگی به ویروس کرونا هستند، گفت: بیماران دیابتی، ‌مبتلایان به سرطان، بیماری های مزمن ریوی، ‌قلبی و کلیوی بیشتر در معرض ابتلا به کرونا هستند و معمولا بعد از ۵ تا ۶ روز این ویروس در فرد بروز می‌کند.

راه جلوگیری چیست؟

روانشاد گفت: کرونا واکسن ندارد و به این زودی نیز واکسن آن ساخته نمی‌شود. بر همین اساس ساخته شدن واکسن کرونا شایعه است. اما برای جلوگیری از انتقال ویروس باید به شستن دست‌ها بسیار اهمیت داد.

وی افزود: شستشوی دست حتما باید آب و صابون و حداقل زمان ۲۰ ثانیه ادامه داشته باشد. البته چند سالی است که سازمان بهداشت جهانی روز شستشوی دست را نامگذاری کرده تا با اطلاع رسانی از انتقال بسیاری از بیماری‌ها  با شستن دست جلوگیری شود.

این استاد دانشگاه افزود: طبق بررسی که انجام شده، ۲.۴ میلیارد نفر از جمعیت کره زمین دسترسی کامل به بهداشت ندارند و از جمعیتی که به بهداشت نیز دسترسی دارند، فقط ۲۰ درصد دست خود را صحیح می شویند، حال همین افرادی که دست خود را صحیح  می‌شویند سبب می شوند ۲۶۰ میلیارد دلار به سیستم های بهداشتی جهان کمک شود.

وی تصریح کرد: پوشاندن دهان و بینی در زمان عطسه، ممانعت از لمس اعضای صورت با دست های آلوده، فاصله گرفتن از افراد بیمار، پاک کردن گوشی همراه، دستگیره های در، وسایل شخصی با پنبه و الکل، ماندن در منزل در زمان بیماری، خواب راحت، ورزش، خوردن غذاهای گیاهی و سبزیجات، استعمال نکردن دخانیات از جمله نکاتی است که می تواند سبب جلوگیری از ابتلا به این بیماری شود.

راه درمان چیست؟

روانشاد، ایزوله کردن فرد بیمار را از جمله راه‌هایی درمان برشمرد و گفت: ۲ دارویی که برای بیماری اچ آی وی استفاده می‌شود، نیز در درمان بیماری کرونا تاثیرگذار است.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس اظهار داشت: سرفه های پایدار، درد قفسه سینه، تب ادامه دار از جمله مواردی است که در صورت بروز آنها باید به پزشک متخصص مراجعه کنیم. این در حالی است که افراد بالای ۶۵ سال بیشتر در معرض خطر هستند؛ هر چند در کودکان خطر خاصی ایجاد نمی شود.

کرونا در آینده بیشتر گسترش می‌یاید

وی افزود: این ویروس در آینده گسترش بیشتری خواهد داشت؛ زیرا در کشورهای در حال توسعه زیر ساخت‌های لازم فراهم نیست و مرگ و میر زیادی به همراه دارد. از طرفی کرونا بر اقتصاد جهان و وضعیت بورس جهانی نیز تاثیر گذاشته و کشور چین با تلاش همه جانبه و ساخت بیمارستان در کمترین زمان و قرنطینه کردن افراد در تلاش برای جلوگیری از گسترش آن است.

نشست علمی با عنوان کرونا ویروس به همت دانشکده علوم پزشکی دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد. این همایش با هدف آشنایی هر چه بیشتر دانشگاهیان با این ویروس و راه های پیشگیری از ابتلا به آن برگزار شد.

درباره‌ی superuser