خانه / مطالب پزشکی / علائم آنفولانزا جدید چیست؟ + درمان سریع آنفولانزا در منزل

علائم آنفولانزا جدید چیست؟ + درمان سریع آنفولانزا در منزل

آنفولانزا ویروسی است که باعث بروز و گسترش بیماری های عفونی در دستگاه تنفس (بینی، گلو و ریه ها) می‌شود. برای بیشتر افراد، آنفلوانزا خود به خود رفع می شود. اما، آنفولانزا و عوارض آن می‌تواند خطرناک و کشنده باشد. این بیماری بیشتر در اوایل فصل پاییز شایع می‎شود و تا ابتدای فصل بهار ادامه پیدا می‌کند.

در این مقاله به بررسی این ویروس و تفاوت آن با دو بیماری سرماخوردگی و کرونا و نیز راه‌های درمان و واکسن این ویروس می‌پردازیم، با ما همراه باشید.

شیوع آنفولانزا در ایران

انفولانزا همیشه هست و همه ساله در زمانی که هوا روبه سردی می‌رود شیوع بیشتری پیدا می‌کند. امسال و با شروع پاییز (مهر ۱۴۰۱) رفته رفته آمار مبتلایان به آنفولانزا در ایران درحال افزایش است و به گفته محققان، حالا ویروس آنفولانزا در همه گیری از کرونا پیشی گرفته است. دبیر کمیته علمی کشوری کرونا با توجه به افزایشی بودن آمار مبتلایان توصیه کرد در محیط‌های شلوغ و سربسته از ماسک استفاده نمایید. همچنین افراد در معرض خطر، مانند سالمندان و نیروهای بهداشتی واکسن آنفولانزا تزریق نمایند.

رئیس اداره مراقبت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، اعلام کرده در طول یک هفته ۳۳۴ مورد ابتلا به آنفولانزا جدید در ایران داشته‌ایم که به نسبت قبل بسیار افزایشی است. همچنین فوتی ناشی از آنفولانزای جدید نیز داریم که تعداد آن نامشخص است. وی افزود که پائیز و زمستان امسال، همراه آنفولانزا با سایر ویروس‌ها نیز مشکل خواهیم داشت.

علائم آنفولانزا

آنفولانزا علائمی مشابه با سرماخوردگی دارد که با آبریزش بینی، عطسه و گلودرد همراه است. آنفولانزا ناگهانی بروز می‌کند اما سرماخوردگی به تدریج بروز می‌کند. همچنین علائم آنفولانزای جدید در ایران نیز مانند قبل است و فقط شدت آن متفاوت است.

برخی دیگر از نشانه‌های ابتلا به آنفولانزا عبارتند از:

  • سردرد

سردرد می‌تواند از اولین علائم انفولانزا باشد. برخی از علائم آنفولانزا مانند حساسیت به صدا و نور نیز می‌تواند در این مرحله ایجاد شود.

  • دردهای عضلانی

بدن درد و دردهای عضلانی معمولاً در ناحیه پشت گردن، پشت، بازوها و پاها احساس می­‌شود. این درد می­توان شدید بوده و شما را از انجام کارهای روزمره باز دارد.

  • سرفه های خشک و مداوم

سرفه خشک و مداوم جزو علائم آنفولانزا است. احتمال دارد شدت سرفه­‌ها با پیشرفت بیماری بدتر، ناخوشایندتر و دردناک‌­تر شود. احتمال دارد در دوران بیماری تنگی نفس یا ناراحتی در قفسه سینه نیز داشته باشید. بسیاری از سرفه‌­های مربوط به آنفولانزا حدود ۲ هفته طول می­‌کشند.

چه افرادی بیشتر در معرض خطر ابتلا به آنفولانزا هستند؟

  • کودکان خردسال زیر ۵ سال، به ویژه کودکان زیر ۶ ماه و در بزرگسالان بالای ۶۵ سال
  • بانوان باردار و به خصوص بانوانی که به تازگی زایمان کرده‌اند.
  • افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند.
  • افرادی که دارای بیماری های مزمن مانند آسم، بیماری قلبی، بیماری کلیوی، بیماری کبد و دیابت هستند.
  • افرادی که بسیار چاق هستند و دارای شاخص توده بدنی (BMI) 40 یا بالاتر هستند.

راه‌های انتقال ویروس آنفولانزا

ویروس آنفولانزا از یک فرد به فرد دیگر قابل انتقال است. وقتی فرد دچار این بیماری می‌شود با سرفه یا عطسه باعث پخش ویروس در هوا می‌شود. همچنین زمانی که فرد اشیای آلوده به ویروس مانند دستگیره‌ی درب را لمس می‌کند و دست آلوده را به دهان و بینی‌اش می‌زند، ممکن است به این ویروس مبتلا شود.

انواع ویروس آنفولانزا

سه نوع از ویروس آنفولانزا به نام‌های A و B و C وجود دارد. نوع A در انسان و حیوانات ، نوع B در انسان و پستانداران و نوع C فقط در انسان دیده می‌شود. اگرچه بیشتر بیماران طی یک تا دو هفته بهبود می‌یابند؛ اما عفونت با ویروس‌های نفولانزا می‌تواند سبب بیماری شدید و عوارض کشنده شود.

تفاوت و شباهت ویروس آنفولانزا با سرماخوردگی

سرماخوردگی و آنفولانزا در ابتدا شبیه به هم  هستند. هر دو بیماری تنفسی هستند و می‌توانند علائم مشابهی ایجاد کنند. اما ویروس‌های مختلف باعث ایجاد این دو بیماری می‌شوند و علائم می‌توانند به شما در تشخیص تفاوت بین آنها کمک کنند.

سرماخوردگی و آنفولانزا هر دو علائم مشترکی دارند که شامل:

  • آبریزش یا گرفتگی بینی
  • عطسه کردن
  • بدن درد

اما اصلی‌ترین تفاوت این دو بیماری در شدید بودن علائم است. علائم آنفولانزا شدیدتر از علائم سرماخوردگی است. سرماخوردگی به ندرت باعث به وجود آمدن بیماری‌های دیگری می‌شود اما آنفولانزا باعث به وجود آمدن این بیماری‌ها می‌شود:

تفاوت ویروس آنفولانزا و کرونا

دربرخی از موارد علائم کرونا و انفولانزا بسیار شبیه به هم هستند با این وجود تفاوت‌هایی نیز وجود دارد که شامل:

  • سرعت انتقال؛ سرعت انتقال آنفولانزا بیشتر است.
  • دوره‌ی نهفتگی؛ آنفولانزا دوره نهفتگی کوتاه‌تری نسبت به کرونا دارد.
  • تنگی تنفس از علامت‌های شایع کرونا است اما آنفولانزا معمولا باعث تنگی تنفس نمی‌شود.
  • تعداد افرادی که از طریق فرد دیگر به کرونا مبتلا می‌شوند؛ بیشتر از آنفولانزا است.
  • کودکان، بر خلاف کرونا از عوامل مهم انتقال ویروس آنفولانزا در اجتماع هستند.
  • وخامت بیماری و احتمال ابتلا به عفونت حاد در کرونا نسبت به آنفولانزا بیشتر است.

    آنفولانزا در کودکان

    کودکان خردسال زیر ۵ سال، به ویژه کودکان زیر ۶ ماه در معرض خطر ابتلا به آنفولانزا قرار دارند.

    اگر کودک شما دارای علائم زیر است، احتمالا به آنفولانزا مبتلا شده است:

    • تب ناگهانی؛ ۳۸٫۳ درجه سیلسیوس یا بالاتر
    • خستگی و بی‌حالی به همراه نشانه‌هایی همچون سرفه‌های خشک و بینی گرفته

    اگر نشانه هایی همچون گرفتگی بینی یا سرفه قبل از تب پدیدار شدند، به احتمال زیاد فرزند شما سرما خورده است.
    از دیگر نشانه‌های آنفولانزا می‌توان به زودرنج شدن، بی میلی و کم اشتهایی، گلودرد و ورم گلو اشاره کرد. آنفولانزا همچنین باعث ایجاد درد در ناحیه شکم و اسهال و استفراغ می‌شود.

    دوران نقاهت آنفولانزا

    دوره نهفتگی آنفولانزا معمولاً ۱ تا ۴ روز است. این بیماری مسری در صورتی که شدید باشد می‌تواند ۷ تا ۱۴ روز افراد را درگیر کند. در دوران نقاهت، افراد باید استراحت مطلق داشته باشند و داروهای تجویز شده توسط پزشک را در ساعت مشخص مصرف کنند.

    مدت زمان قرنطینه آنفولانزا

    به گزارش CDC، مدت زمان قرنطینه افراد مبتلا به کرونا باید از یک روز قبل از بروز علائم تا ۵ الی ۷ روز بعد از آن باید ادامه داشته باشد. چراکه افراد در این زمان ویروس آنفولانزا را منتقل خواهند کرد. همچنین در افراد با شدت بالای بیماری و همچنین کودکان خردسال، این زمان طولانی‌تر است.

    واکسن آنفولانزا

    واکسن یک فرآورده‌ی زیستی است که در مقابل یک میکروب یا ویروس مشخص، ایمنی فعال اکتسابی تولید می‌کند. واکسن آنفولانزا یکی از انواع واکسن‌های تولید شده می‌باشد که بدن را در مقابل ابتلا به آنفولانزا محافظت می‌کند.

    ویروس آنفولانزا همواره در حال تغییر و جهش است، به همین دلیل هر سال طی دو نوبت واکسن جدیدی برای آنفولانزا ساخته می‌شود.

    یکی از بهترین و موثرترین راه­‌های پیشگیری و جلوگیری از انتشار ویروس آنفولانزا دریافت واکسن آنفولانزا است.

    بیشتر بخوانید: هر چیزی که باید درباره واکسن آنفولانزا بدانید

    روش‌های تشخیص آنفولانزا

    برای تشخیص آنفولانزا ابتدا باید به پزشک مراجعه کرد. پزشک با طی مراحل زیر تشخیص می‌دهد که فرد به آنفولانزا مبتلا شده یا خیر. این مراحل شامل:

    ۱- توجه به گفته بیمار

    افراد برخی علائم در بدن خود تشخیص می‌دهند. پزشکان با شنیدن اظهارات بیمار و علائمی که آن‌ها به آن درگیر هستند نخستین  تشخیص خود را می‌دهند.

    ۲- معاینه بالینی

    معاینه حفره‌های گوش، انتهای گلو، گوش دادن به صدای ریه‌ها، سنجیدن دمای بدن بیمار و بسیاری کارهای دیگر در تشخیص بهتر بیماری‌ها به پزشک کمک می‌کند.

    ۳- تست‌های آزمایشگاهی

    پزشک فرد را برای انجام تست‌های آنفولانزا به آزمایشگاه‌های مربوطه ارجاع می‌دهد تا با انجام تست‌های مربوطه، حضور یا عدم حضور ویروس در بدن فرد مشخص شود.

    شناسایی ژنوم با PCR

    روش RT-PCR می‌تواند در تشخیص سریع عفونت از طریق نمونه‌هایی تنفسی کارساز باشد. نمونه‌گیری این آزمایش از حلق و بینی توسط سواپ‌های مخصوص آزمایشگاهی انجام می‌شود.

    درمان آنفولانزا

    برای درمان آنفولانزا جدید در خانه و جلوگیری از انتشار آن به سایرین می‌توانید موارد زیر را رعایت کنید:

  • به اندازه کافی مایعات بنوشید.
  • جلوی عطسه و سرفه خود را با دستمال کاغذی بگیرید و سریعاً دستمال کاغذی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها را دور بیاندازید.
  • برای جلوگیری از انتشار ویروس به سایر سطوح و افراد در خانه خود مدام دستانتان را بشویید.
  • به هنگام حضور در مکان‌های عمومی صورت خود را با ماسک بپوشانید.
  • انجام تست آنفولانزا
  • اگر علائم شما بدتر شدند برای درمان سریع آنفولانزا به پزشک مراجعه کنید. احتمالاً پزشک داروهای ضدویروسی برای شما تجویز خواهد کرد.

    آیا آنفولانزا کشنده است؟

    بله، اگرچه مرگ و میر ناشی از این بیماری به سویه آن در طی هر سال بستگی دارد. و به این معنا است که در سال مورد نظر احتمال مرگ از آنفولانزا با توجه به ویروس خاص متغیر است. طبق برآورد CDC اگر تعداد دریافت واکسن کاهش پیدا کند این تعداد می‌تواند افزایش پیدا کند. پاندمی آنفولانزا ۱۹۱۸ (۱۹۱۹ – ۱۹۱۸) به صورت تخمینی ۲۰ الی ۵۰ میلیون مرگ را در سراسر جهان در پی داشت.

    جمع بندی

    با وجود اینکه آنفلوانزا بیماری شایعی است اما در مواردی می‌تواند برای سلامتی افراد بسیار خطرناک است بنابراین توصیه می‌کنیم در صورتی که داریای بیماری زمینه‌ای خاصی هستید در صورت ابتلا به آنفولانزا حتما به پزشک متخصص عفونی مراجعه کنید.

درباره‌ی superuser

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *